Kutatók délutánja a Pápayban

 

 

Egy országos rendezvény - a Kutatók éjszakája – adta számunkra az ötletet, hogy először megrendezzük iskolánkban a Kutatók délutánját 6-8.osztályos tanulóink számára.

Erre az alkalomra olyan diákok jelentkezését vártuk, akiket érdekelnek a tudományos kísérletek, akik szeretnék tudni ezek magyarázatát és szívesen kipróbálnának közülük néhányat.

Először a tanulók Dr. Szijjné Szabó Csilla tanárnő irányításával a rovarok elemzésével, felismerésével foglalkoztak. Az önkormányzat támogatásával vásárolt mikroszkópok segítségével azonosították be az egyes rovarok testtájait, ismerhettek meg egészen közelről egy-egy ízeltlábat, különböző hártyás szárnyakat, tanulmányozhatták a szájszervek felépítését.

A petricsészében kihelyezett különböző rovarfajok felismerése könnyen ment az állathatározók segítségével. A példányok hazai faunából kerültek az asztalokra.

Dr. Szentgyörgyiné Czink Angéla tanárnő vezetésével két tanári és két diákok által végrehajtott kémiai kísérletre került sor. A balesetvédelmi szabályok megbeszélése után két vízzel kapcsolatos kísérletet láthattak a tanulók: Az elsőben megfigyelhették a víz és nátrium reakcióját indikátor és papírcsónak segítségével: A nátrium és víz reakciójának energiája felgyújtotta a csónakot, a vizet pedig lilára színezte.

A másodikban a víz és víz+benzin égését vizsgálták. Tanulság: a benzin, alkohol gyúlékony, vízzel nem oltható. Homokkal oltották el a lángokat.

Ezek után a gyerekek cukorral kísérleteztek. Megtanulták, hogy a cukor éghető, megfeketedik, mert szenet tartalmaz, azaz szerves anyag.

1. Fekete kígyó nő ki a fehér tojásból: cukor+szódabikarbóna+alkohol keverékéből tojásformát készítettünk és ezt meggyújtottuk. Rövid idő után különféle fekete „figurák” növekedtek.

2. A tanárnő titkosírást készített elő: cukros vízzel és tejjel írt itatóspapírokra. A gyerekek „előhívták a filmet”, égő gyertya segítségével, így megjelent a papíron a felirat.

Végül Nagy Éva Valéria kalauzolta el a gyerekeket a fizika világába, ahol először hőtani kísérleteket mutatott be, majd megvizsgálták a légnyomás hatásait, jelenségeket, melyek légnyomáskülönbséggel magyarázhatók. Végül mechanikai kísérlettel az erő-ellenerő felismertetésére került sor.

A tanulói kísérletezés csoportokban történt az elektromosság témakörében, ahol egyszerű áramköröket, fogyasztók soros és párhuzamos kapcsolását építhették ki a gyerekek a modelleken.

A 27 jelentkező diák tartalmas délutánon vehetett részt, ahol a látványos kísérleteknek köszönhetően kedvet kaphattak a természettudományos tantárgyak „játszva” tanulásához, esetleg a tudományos életpályához.

Köszönjük kolléganőink munkáját!

 

Diákönkormányzat

 

 

 

Vissza